Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Tramwajowa linia turystyczna 2009 (edycja III)
(07.06.2009-27.09.2009)



W roku 2009 linia turystyczna pojawiła się na rozkładach jazdy jak do tej pory najwcześniej – trzeci sezon przyszło rozpocząć już w niedzielę, 7 czerwca. Od samego początku było pewne, że formuła jej kursowania będzie analogiczna do drugiego sezonu – czyli jeden z dwóch planowych, niedzielnych pociągów linii 0, kursującej z półgodzinną częstotliwością. Zgodnie z wprowadzonym z początkiem czerwca rozkładem jazdy zabytkowy skład N+4ND1 1100+1263 zadomowił się na pociągu 01. Tym razem jednak ze względu na zakończenie eksploatacji wagonów 102Na niemożliwe było ujrzenie na poc. 02 takowego – rozkład nie pozwolił jednak zapomnieć o wagonie przegubowym i składowi eNki i Karoliny towarzyszył w niedziele... wagon 116Nd, stwarzając tym samym dość ciekawy kontrast i zobrazowanie dwóch zupełnie różnych epok w komunikacji miejskiej Górnego Śląska.

Kolejną zmianą była inna realizacja kursów wyjazdowych i zjazdowych. Po zakończeniu remontu ulicy Gliwickiej w Katowicach stało się możliwe obieranie przy wyjeździe z zajezdni Chorzów Batory kierunku wschodniego i dotarcie na właściwą trasę, do placu Wolności, przez Załęże. Już od ulicy Wiśniowej jazda odbywała się po doskonale utrzymanym i nowym torowisku, będąc przyjemną zarówno dla pasażerów, jak i dla obsługi zabytku. Krótsza trasa wyjazdowa oznaczała też dłuższą obecność składu na linii – na samej trasie realizowanych było w sumie osiemnaście kursów, po dziewięć w każdym kierunku w regularnym, godzinnym takcie.

W początku lipca wprowadzone zostały w rejonie Katowic nowe rozkłady jazdy, zmiana ta dała się też odczuć od 12 lipca począwszy na linii turystycznej. Zabytki nie tylko później zaczynały i kończyły służbę (której czas, jak i liczba kursów pozostały bez zmian) – ale również po raz pierwszy w historii linii turystycznej na czarnej tabliczce z przodu nie pojawił się numer pociągu 01. Od tego dnia aż do końca sezonu skład zabytkowy realizował kursy pociągu 02. Dłuższy okres kursowania zabytków poskutkował też większą liczbą dni spędzonych przez nie na linii – tym razem było ich 17, na co złożyły niedziele oraz 11 czerwca (Boże Ciało) i 15 sierpnia. W porównaniu z pierwotnym planem dwa razy zabytek nie pojawił się na trasie – 30 sierpnia (w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku odbywał się "Beerfest") oraz 20 września (Mistrzostwa Europy w Koszykówce Mężczyzn odbywające się w katowickim "Spodku").

Tradycyjnie już kursy linii turystycznej odbywały się na zlecenie KZK GOP, pociągi uruchamiał Rejon Komunikacyjny numer 2 w Katowicach Tramwajów Śląskich a obowiązki obsługi konduktorskiej pełnili członkowie KMTM. Sezon letni 2009 można śmiało uznać za rekordowy pod względem liczby sprzedanych biletów jednorazowych – liczba łączna normalnych i ulgowych sięgnęła bez mała półtora tysiąca, poprawiając nieco wynik z roku poprzedniego. Wśród pasażerów nie zabrakło miłośników komunikacji miejskiej z regionu, kraju i zagranicy a także "zwykłych" pasażerów, żywo zainteresowanych zabytkowym tramwajem, co stało się pretekstem do licznych wspomnień dawnego podróżowania tramwajami oraz tego, jak na przestrzeni lat zmieniły się Katowice i cały Górny Śląsk. Miła atmosfera w wagonie zdecydowanie ułatwiała pełnienie służby członkom obsługi, w tym wyjątkowo licznym w tym roku debiutantom – którzy okazali się nie tylko dobrymi, ale też bardzo pojętnymi współpracownikami. Można śmiało przyznać, iż kursujący na linii 0 zabytkowy tramwaj zalicza się już do stałych, wakacyjnych atrakcji Katowic cieszących się bardzo dobrą opinią i zainteresowaniem.

Wszelkimi informacjami na temat linii służyła tradycyjnie poświęcona jej strona internetowa, publikująca także bieżące komunikaty na temat kursowania zabytków.


Relację sporządził: Jakub Drogoś.

fot. Jakub Drogoś
W hali wozowni w Chorzowie Batorym

fot. Marcin Bul
Bilety sprzedawały się od pierwszego przystanku

fot. Jakub Drogoś
Niedzielne południe na pokładzie doczepki

fot. Marcin Bul
I znów na plac Wolności...

fot. Jakub Drogoś
Zabytki zaczynają kolejny kurs

fot. Bogusław Osemlak
Postoje była okazją do zdjęć pamiątkowych

ze zb. Bogusława Osemlaka
Komplet załogi - już pociągu 02

fot. Jakub Drogoś
Debiutanci spisywali się znakomicie

ze zb. Jakuba Drogosia
Tuż przed ostatnim kursem w sezonie

fot. Jakub Drogoś
I do zajezdni...





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.