Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Dzień otwarty zajezdni Gliwice - 110 lat tramwajów na Górnym Śląsku
(25.09.2004)



KMTM Chorzów Batory           KZK GOP Katowice           PKM Gliwice           Tramwaje Śląskie Katowice

25 września 2004 r. w godzinach 10-17 na terenie zajezdni autobusowo-tramwajowej w Gliwicach przy ul. Chorzowskiej 150 odbył się "Dzień Otwarty Zajezdni Gliwice". Impreza została zorganizowana z okazji 110 rocznicy uruchomienia tramwajów na Górnym Śląsku, 75-lecia komunalnej komunikacji autobusowej na Górnym Śląsku oraz 30 lat eksploatacji autobusów Ikarus 260.

Imprezę zorganizowali:

  • Stowarzyszenie Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym (pomysł, obsługa, wystawa historyczna, koordynacja),
  • Tramwaje Śląskie S.A. w Katowicach i Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 4 w Gliwicach (część tramwajowa, konkursy dla dzieci, grochówka),
  • Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gliwicach (część autobusowa),
  • Komunikacyjny Związek Komunalny GOP w Katowicach (linie jubileuszowe).

Wystawa taboru

Na wystawie taboru zaprezentowano przegląd typów pojazdów jakie codziennie kursują na liniach komunikacyjnych. Do każego można było zajrzeć, dokładnie je obejrzeć, usiąść za kierownicą, czy zajrzeć pod klapę silnika. Zaprezentowano następujące pojazdy:

  • autobusy:
    - DAB 12-1800B nr tab. 103 z 1993 roku (PKM Gliwice),
    - DAB 12-1200B nr tab. 108 z 1992 roku (PKM Gliwice),
    - Ikarus 280.26 nr tab. 463 z 1981 roku (PKM Gliwice),
    - Ikarus 260.04 nr tab. 3926 z 1983 roku (PKM Gliwice),
    - Ikarus 260.04 nr tab. 1074A z 1981 roku - pogotowie sanitarno-socjalne (KMTM Chorzów Batory),
    - Jelcz M11 nr tab. 2316 z 1987 roku (PKM Gliwice),
    - Jelcz M121 nr tab. 864 z 2002 roku (Meteor Jaworzno zaj. Zabrze),
    - Jelcz M125M nr tab. 28 z 2003 roku (PKM Gliwice),
    - Kapena Thesi City nr tab. 21 z 2001 roku (PKM Gliwice),
    - MAN SD202 nr tab. 177 z 1987 roku (PKM Jaworzno),
    - MAN NL222 nr tab. 15 z 2000 roku (PKM Gliwice),
    - MAN NL223 nr tab. 24 z 2002 roku (PKM Gliwice),
    - Volvo B10BLE nr tab. 8 z 1999 roku (PKM Gliwice),
  • tramwaje:
    - 102N nr tab. 8 z 1970 roku - nauka jazdy (Ośr. Szk. Mot. Katowice),
    - 102Na nr tab. 176 z 1970 roku (ZUTiKT-2 Chorzów),
    - skład 2x105Na nr tab. 401+402 z 1975 roku (ZKT-4 Gliwice),
    - 105N/MH nr tab. 614 z 1992 roku - po modernizacji (ZKT-4 Gliwice),
    - N nr tab. 93 z 1952 roku - pług lemieszowy (ZKT-4 Gliwice),
    - skład 2x111N nr tab. 406+613 z 1993 roku (ZKT-4 Gliwice)
     
  • tabor niekomunikacyjny tramwajowy:
    - Star A266 nr inw. 408A z 1981 roku - pogotowie dźwigowe,
    - Star 244RS nr inw. 424A z 1993 roku - pogotowie górnej sieci,
    - Star L1142CF nr inw. 431A z 1999 roku - pogotowie górnej sieci,
    - Star 244 nr inw. 434A z 1996 roku - pogotowie torowe.

Obiekty zajezdni

Wszyscy chętni mogli do woli zwiedzać zajezdnię tramwajową i autobusową. Na terenie zajezdni autobusowej udostępnione byly m.in. hala napraw bieżących i warsztat, myjnia oraz mniejsze pomieszczenia (np. silnikownia). W zajezdni tramwajowej dostępne były wozownia (wraz z możliwością zaglądania do wagonów zarówno z kanału jak i ze stanowisk do przeglądu pantografów) i warsztat (wagon na podnośnikach, tokarki, inne urządzenia), gdzie można było również oglądać elementy wyposażenia wagonów tramwajowych (m.in. rozrusznik z wagonu 105Na).

Zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się również place postojowe, gdzie spokojnie odpoczywały wagony i autobusy, które tego dnia nie wyjechały na linię. Z tyłu zajezdni autobusowej stał, przeznaczony na historyczny, Ikarus 250.53 nr tab. 523A z 1972 roku, własność KMTM. Na tyłach zajezdni tramwajowej natomiast atrakcją były wagony robocze wraz z lorkami.

Wystawa historyczna

Członkowie KMTM przygotowali niezwykle ciekawą wystawę poświęconą historii komunikacji miejskiej w regionie. Na wystawie, przy pomocy tablic i historycznych zdjęć (również wielkoformatowych) zaprezentowano bogate dzieje transportu miejskiego na Górnym Śląsku. Jako uzupełnienie można było obejrzeć m.in. kasowniki (Krak, R&G), automat biletowy Krab, tablice kierunkowe, ubiór i akcesoria konduktorów, bilety oraz modele kartonowe nowych autobusów. Wystawa udostępniona została w Ikarusie 280 nr 463, który ustawiony został przed budynkiem dyrekcji PKM Gliwice.

Linie jubileuszowe

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się specjalnie uruchomione linie jubileuszowe (bezpłatne dla pasażerów):

  • linia autobusowa nr 3 relacji Katowice Stawowa - Gliwice Zajezdnia (obsługiwana Ikarusem 260.30A nr tab. 3 z PKM Gliwice, a w dwóch kursach również piętrowym MAN-em SD202 nr tab. 177 z PKM Jaworzno),
  • linia tramwajowa nr 110 relacji Zaborze Lompy Pętla - Gliwice Zajezdnia - Wójtowa Wieś Pętla (obsługiwana zabytkowym składem N+4DN1 1100+1263 z zajezdni Chorzów Batory oraz 55-letnim liniowym wagonem N 954 z zajezdni Stroszek, wspomagana również przez 102N 8 i 102Na 176).

Uzupełnieniem linii jubileuszowych były kursy wagonu nauki jazdy po terenie zajezdni - każdy chętny mógł wtedy zasiąść za nastawnikiem "kancioka" i samemu poprowadzić ten wagon dookoła zajezdni. Nadzór nad motorowymi-amatorami pełnili instruktorzy Ośrodka Szkolenia Motorniczych Tramwajów Śląskich).


          Tyle statystyki. Przez kilka dni poprzedzających imprezę pogoda płatała nam psikusy. Słoneczko chowało się za chmurami (czasem deszczowymi) przez cały czas. Poranek sobotni, choć chłodny, był jednak słoneczny. Pogoda więc dopisywała. Dosyć skąpe informacje dotyczące imprezy (plakaty w gliwickich tramwajach i autobusach PKM-u oraz PPUP H. Zagozda wspomogła notka w piątkowej Gazecie Wyborczej, jednak kilka ukazało się w nietypowych miejscach np. za szybą Banku Śląskiego na pl. Wolności w Zabrzu) oraz rozkłady jazdy na całej trasie przejazdu linii jubileuszowych przywiodły (jak się później okazało) ok. tysiąca miłośników większych i mniejszych. Pierwsze niespodzianki pojawiły się wcześniej (z każdym dniem ubywało autobusów na wystawę - PKM Katowice, PKM Sosnowiec, PKM Bytom i PKM Tychy odmówiły udziału w imprezie) jednak najgorsza oczekiwała na nas już w sobotę. Gdy koło 9.40 wystawa była już złożona i gotowa do zwiedzania na świetlicę w budynku PKM weszli strajkujący związkowcy. Ani prośbą, ani groźbą nie udało się z nimi porozumieć, co zmusiło nas do ewakuowania wystawy. Nie zakłóciło to jednak zbytnio przebiegu imprezy, ponieważ bardzo szybko znaleźliśmy inne miejsce - wnętrze autobusu. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Niestety w ten sposób uniemożliwiliśmy koledze Rafałowi Bąkowi wystawienie dużej kolekcji modeli tramwajów (i jednego autobusu). O 9.30 pojawił się meteorowy "gniot" a o 9.50 - piętrus. Jeszcze tylko przyjazd tramwajów specjalnych (#1100+1263 pojawił się opóźniony, ale dojechał). Dzień Otwarty uważamy za otwarty!

          Największym zainteresowaniem cieszyło się tradycyjnie kierowanie tramwajem, ale każdy zwiedzający chciał również poczuć się kierowcą i zasiąść za kierownicą każdego dostępnego autobusu. Prawie każdy zwiedzający posiadał aparat i co chwilę gdzieś pojawiały się oślepiające na chwilę błyski. Zadziwiła nas wiedza posiadana przez małoletnich MKMów, którzy cierpliwie objaśniali rodzicom zawiłe różnice między ikarusami na placu. Mniej cierpliwym zdarzało się "Misiu, ależ one wszystkie są takie same..." w czasie, gdy chłopak wędrował od jednego miga do drugiego. Chyba najbardziej zadowolone z całej imprezy były dzieci. Liczne nagrody w konkursie rysunkowym oraz niezapomniane przeżycia z podróży pod tramwaj wspomagały zabawy, które dzieci same wymyślały (samotny chłopiec na placu krzyczał "siedem, osiem, dziewięć, dziesięć... SZUKAM!!!!!!). Dla starszych i nie tylko atrakcją była wojskowa grochówka, na którą było tylu chętnych, że skończyła się krótko po południu. Koło południa udało się uruchomić klubowego Ikarusa, który przykulał się obok wystawionych autobusów wzbudzając także niemałą sensację. Niespodziankę (trzykrotną) sprawił wszystkim (łącznie z organizatorami) kierowca z Jaworzna, który woził zwiedzających po terenie zajezdni piętrusem. Z każdym "kółkiem" piętrus był pełny. Tramwaje także zapewniły atrakcję. Około godziny 15 zdefektował wagon 360 (Konstal 111N) zjeżdżający z linii. Zablokował drogę uczącym się jeździć młodym motorniczym. Szybka akcja ściągania 360 (w roli pomocy - 639) zakończyła się pełnym sukcesem.

          A jak się zwiedzało? Goście specjalni i najbliżsi kierowców, mechaników i organizatorów mieli zapewnionych przewodników po zajezdni autobusowej. Reszta radziła sobie sama. Natomiast na zajezdni tramwajowej kilka osób oprowadzało wszystkich po pomieszczeniach zajezdni (nieodstępna była tylko lakiernia i część tokarek), cierpliwie i ze spokojem odpowiadając na przeróżne pytania zwiedzających (od "ile części do tramwaju jest nowych a ile regenerowanych" do "prawda to, że w tramwajach jest dużo części miedzianych?"). Pracownicy zajezdni tramwajowej przygotowali prezentację tramwajów z całego świata, oraz zbiory zdjęć tramwajów. Było to znakomitym uzupełnieniem i rozwinięciem wystawy.

          Otwarta brama (jeszcze kilka lat temu nie było w ogóle płotu i przejście było swobodne) umożliwiła luźny i spokojny przepływ gości między zakładami. Sprawnie zorganizowana komunikacja (godzina wystarczyła spokojnie na zwiedzieni wszystkiego) powodowała szybką wymianę zwiedzających. W konkursie rysunkowym, zorganizowanym przez Dział Marketingu Tramwajów Śląskich (z nagrodami ufundowanymi przez Tramwaje Śląskie i PKM Gliwice) wzięło udział mnóstwo dzieci w różnym wieku. Popołudniu rozdano nagrody i szereg wyróżnień.

          Zgodnie z przewidywaniami i doświadczeniami z poprzednich tego typu imprez (2001 rok - Chorzów Batory, 2003 rok - Będzin) dzień owarty zajezdni zakończył się pełnym sukcesem.


Relację przygotowali: Sławomir Nadolski, Jakub Jackiewicz (© Wojewódzki Portal Komunikacyjny)





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.