Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Dni otwarte zajezdni Chorzów Batory - 70 lat zajezdni i 100 lat linii Bytom-Mysłowice
(14-15.07.2001)



W roku 2001 zbiegły się trzy okrągłe rocznice - 100 lat wcześniej ukończono budowę linii tramwajowej Bytom - Mysłowice stanowiącej do dnia dzisiejszego kręgosłup sieci tramwajowej GOP, 70 urodziny obchodziła zajezdnia tramwajowa w Chorzowie Batorym, a również 70 lat temu rozpoczęła kursowanie linia tramwajowa oznaczona numerem 7. Z tej okazji Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, przy współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Tramwajowej w Katowicach i Zakładem Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie zorganizował dwudniową imprezę składającą się z dwóch części składowych - w dniach 14 i 15 lipca 2001r. udostępniono do zwiedzania zajezdnię Chorzów Batory, a na historycznej trasie linii 7, czyli Bytom Plac Sikorskiego - Mysłowice Dworzec PKP kursował pociąg specjalny obsługiwany wagonami zabytkowymi N+4ND1-1100+1263, zamiennie z "kanciokiem" 102N-8, którymi można było się nieodpłatnie przejechać.

Przygotowania do obchodów trwały kilka miesięcy. Na początku lipca wszystko było już zapięte na ostatni guzik - do tego stopnia, że szef imprezy mógł z żoną wyjechać na spływ kajakowy... Na kilka dni przed jubileuszem na posterunku regulatora pod zajezdnią pojawiła się okolicznościowa tablica, a w tramwajach - ogłoszenia o przygotowywanych atrakcjach.

Na terenie zajezdni zainteresowani mogli zwiedzić stary i nowy warsztat (na starym warsztacie atrakcją były: wagon N-115R przeznaczony do remontu kapitalnego oraz ostoja z przedwojennego wagonu typu Chorzów, a na nowym warsztacie można się było przyjrzeć pracom przy modernizacji wagonów typu 105Na, którym instalowany był impulsowy układ rozruchu i hamowania oparty na tyrystorach GTO). Kolejną halą na trasie zwiedzania była wozownia, gdzie prowadzone są bieżące naprawy oraz przeglądy wagonów. Tutaj zorganizowano również dość niecodzienną atrakcję w postaci przejazdu wagonem tramwajowym przez myjnię - dostarczyło to dużo radości, szczególnie młodszym uczestnikom imprezy. Na placu postojowym ustawiono natomiast wagony reprezentujące wszystkie typy eksploatowane obecnie przez zajezdnię Chorzów Batory - począwszy od ostatniego już wagonu typu 102N (nr 8, nauka jazdy) przez 102Na, 105N, 105Na, zmodernizowane 105N/MH oraz cały przegląd taboru roboczego (jedyne w swoim rodzaju stycznikowe wagony 13N i 105N, a także pługi na bazie wagonów typu N). Przed halą warsztatu ustawiona została podbijarka torowa firmy Plasser&Theurer oraz tabor samochodowy - dźwig typu Pogot, pogotowie do wykolejeń i pogotowie górnej sieci (które prezentowało swoje możliwości wszystkim chętnym). Ostatnią atrakcją zwiedzania była wystawa historyczna w świetlicy zakładowej, gdzie członkowie Klubu zaprezentowali bogatą kolekcję zdjęć, dokumentów, biletów, kasowników, tablic i innych przedmiotów związanych z komunikacją tramwajową - jednym słowem wszystkiego, co udało się wyszperać Sekcji Historycznej. Można tam było również nabyć monografię "Dzieje hajduckich tramwajów" (praca zbiorowa pod redakcją Bogusława Moleckiego) wydaną specjalnie na tę okazję. Sekcja Modelarska zaprezentowała modele wagonów liniowych i technicznych.

Drugim elementem imprezy był przejazd wagonami zabytkowymi. Tutaj nie obyło się bez dodatkowych atrakcji - dwukrotnie skład "eNek" zastępować musiał "Kanciok", czyli wagon 102N-8. Pociąg specjalny niestrudzenie przemierzał niezwykle ciekawą trasę linii 7 pozując w ciekawszych miejscach do zdjęć oraz wzbudzając spore zainteresowanie wśród pasażerów, którzy ochoczo korzystali z możliwości bezpłatnego przejazdu zabytkowymi wagonami. Przy wjeździe i wyjeździe z zajezdni Chorzów Batory "eNkom" towarzyszyła Orkiestra Zakładowa PKT Katowice, będąca rówieśniczką zajezdni.

Podsumowując - z przejazdu i możliwości zwiedzenia zakładu skorzystało wielu mieszkańców regionu i miłośników komunikacji miejskiej z kraju i zagranicy. Po jubileuszu pozostało mnóstwo wrażeń i fotografii - zarówno wagonów historycznych na trasie, jak i np. dzieci w czapkach tramwajarskich za stołem pełnym modeli. Relacje z imprezy pojawiły się w prasie codziennej, "Świecie Kolei" i telewizji. Najważniejsze jednak jest to, że uświadomiliśmy sobie, ile lat ma "taka zwykła rzecz" jaką jest tramwaj... Pozytywne doświadczenia z organizacji Dni Otwartych Zajezdni Chorzów Batory powodują, że planujemy w 2003 roku zorganizować podobną imprezę w zajezdni Będzin, z okazji 75-lecia komunikacji tramwajowej w Zagłębiu Dąbrowskim.

Bilet pamiątkowy

Więcej informacji:
Wydawnictwa


Relację sporządził: Bogusław Molecki.

fot. Jakub Jackiewicz
Okolicznościowa tablica na posterunku regulatora

fot. Jakub Jackiewicz
Tabor techniczny przed warsztatami

fot. Jakub Jackiewicz
Wagony w trakcie remontu

fot. Andrzej Soczówka
Jedną z atrakcji był przejazd przez myjnię

fot. Jakub Jackiewicz
Pociąg specjalny wyjeżdża spod wiaduktu w Szopienicach

fot. Jakub Jackiewicz
Spotkanie "liniowych" siódemek...

fot. Jakub Jackiewicz
W upalne popołudnie wagon schował się w lesie w Mysłowicach

fot. Jakub Wilczek
Zabytkowy skład zjeżdża do zajezdni

fot. Jakub Wilczek
Na trasie kursował także "kanciok"

fot. Jakub Wilczek
Przed Teatrem im. Wyspiańskiego w Katowicach





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.