Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Dni Ziemi 2001 - Zagłębiowska Podróż Bez Spalin
(21.04.2001)



W roku 2001 po raz dziewiąty Społeczny Komitet Obchodów Dni Ziemi w Sosnowcu przy Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego zorganizował szereg akcji mających za zadanie m.in. promowanie proekologicznych zachowań wśród mieszkańców regionu. W prace Komitetu po raz drugi włączyli się Klub i Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach. Jednym z przyjętych założeń organizacyjnych przejazdu było kształtowanie proekologicznej postawy mieszkańców i zachęcanie ich do korzystania z komunikacji miejskiej. W tym celu PKT Katowice wraz z Klubem uruchomiły dwa ogólnodostępne pociągi specjalne kursujące 21 kwietnia 2001 roku po terenie Zagłębia Dąbrowskiego pod hasłem "Zagłębiowska Podróż Bez Spalin".

Przejazd tymi tramwajami odbywał się na zasadach nieodpłatnych, zaś każdy z pasażerów otrzymywał pamiątkowy bilet skasowany przez konduktora po wejściu do pojazdu i ulotkę. Pociąg Specjalny nr 1 obsługiwany był składem wagonów historycznych N+4ND1 i ukazywał tradycję oraz przeszłość komunikacji tramwajowej, Pociąg Specjalny nr 2 - obsługiwany wagonem typu 105Na-521 - współczesność.

Zdecydowanie największą atrakcją tegorocznych obchodów był skład wagonów historycznych N+4ND1. Był to jego pierwszy ogólnodostępny wyjazd. Na trasę z zajezdni wyruszył on przed dziewiątą i udał się do Kazimierza (jadąc przez pętlę na ul. Będzińskiej, przepuszczał jadący do Milowic tramwaj linii 21). Linia ta posiada swój specyficzny klimat - odcinek jednotorowy biegnie wzdłuż linii kolejowej. Z Kazimierza (odwiedzając przy okazji na chwilkę pętlę przy Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego) tramwaj udał się na drugą wspaniałą linię jednotorową - do Wojkowic. Potem tramwaj miał po raz trzeci postój na Pogoni pod "żyletą" (tak nazywany jest budynek WNoZ UŚ) - tym razem troszkę dłuższy. Z pętli Będzińskiej pociąg specjalny pojechał do Mysłowic, zaś stamtąd do Zagórza. Tutaj największą atrakcją był fotostop z czerwoną katowicką stodwójką - 102Na-241. Stamtąd pociąg specjalny powrócił przez Dworzec PKP do zajezdni Będzin. Obsługa Pociągu Specjalnego nr 1 wymagała dużego zaangażowania ze strony członków Klubu pełniących funkcję konduktorów - otwieranie drzwi na każdym przystanku.

Znacznie przyjemniejsze warunki pracy miała obsługa Pociągu Specjalnego nr 2, który sprawował się wyśmienicie. Wagon wyjechał po godzinie ósmej z zajezdni, a trasa była następująca: Będzin Zajezdnia - Huta Katowice - Milowice Pętla - Sosnowiec Okrzei - Czeladź Pętla - Huta Katowice - Sosnowiec Dworzec PKP - Zagórze Pętla - Milowice Pętla - Gołonóg Podstacja - Czeladź Pętla - Będzin Zajezdnia. Z całego przejazdu najciekawszą sytuacją było wyprzedzanie pociągu 2206, który przepuścił nas na Kopalni Paryż oraz... trzy źródełka wytryskujące wprost na tory na pętli Gołonóg Podstacja. Duże opady deszczu spowodowały, że grunt w dużym stopniu nasiąkł wodą, która wypływała na tory.

Jak już wspominałem, o powodzeniu tego typu akcji w dużym stopniu decyduje pogoda, która tym razem spłatała dużego figla - Zagłębiowskiej Podróży Bez Spalin towarzyszyło przejście ciepłego frontu atmosferycznego, czyli innymi słowy przez większą część dnia padał deszcz i to wcale nie była mżawka. Tak więc frekwencja była nie najlepsza - nie udało nam się trafić do większej niż w zeszłym roku grupy pasażerów. Z drugiej zaś strony nie możemy narzekać - jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia. Pierwszy wyjazd z pasażerami składem wagonów historycznych był dla nas bardzo dobrą lekcją. Wiele się nauczyliśmy.


Relację sporządził: Andrzej Soczówka.

fot. Piotr Lustyk
Klubowa obsługa pociągów specjalnych

fot. Piotr Lustyk
Zabytkowy skład podczas krótkiego postoju na pętli w Kazimierzu

fot. Piotr Lustyk
Wjazd na pętlę w Żychcicach

fot. Piotr Lustyk
Spotkanie w Mysłowicach z poc. 1402

fot. Piotr Lustyk
Pętla na Zagórzu i fotostop z jedyną wtedy czerwoną katowicką 102Na

fot. Piotr Lustyk
Drugi pociąg specjalny obsługiwany był wagonem 105Na-521





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.